"Du stänger inte en försäljning, du öppnar en relation"
– Patricia Fripp, säljcoach
 
"Skapa en kund, inte ett sälj"
- Katherine Barchetti, fastighetsmäklare
 

kundtratten
t a g  h a n d  o m  d i n a  k u n d e r 

Dina kunder kan delas in i olika kategorier beroende på hur taggade de är på din produkt och ditt företag. Det finns ett antal olika steg i kundtratten,

 

  • Suspects.
  • Prospects.

  • Leads.
  • 1:a gångskunder.

  • Återkommande kunder.
  • Lojala kunder.

  • Hyperresponsiva evangelister .

 

Läs mer! undtratten, bild - kundtratten, bild »

Läs mer! kundtratten, fakta - kundtratten, fakta »

 

Din uppgift som säljare är att ta dina kunder på en resa från suspects till hyperresponsiva evangelister.

kundkort
t a g  h a n d  o m  d i n a  k u n d e r

Hur väl känner du dina viktigaste kunder och hur väl känner de dig?

Ett kundkort eller kundregister är en bra början för att skapa en bra relation med alla kunder generellt och dina nyckelkunder specifikt. Du kan locka fram mycket från dina kunder genom att lära dig arbeta med,

 

  • Berättande frågor.
  • Event.

 

Läs mer! kundkort - kundkort »

öka din försäljning
t a g  h a n d  o m  d i n a  k u n d e r

Du kan enbart öka företagets omsättning genom att sälja mer och du kan enbart sälja mer om du påverkar dina kunders relation till ditt företag och din produkt.

 

Du kan påverka din försäljning via 4 variabler,

 

  • Antal
    Hur kan du skaffa fler kunder?

  • Frekvens
    Hur kan du få dina kunder att köpa oftare?

  • Pengar
    Hur kan du få dina kunder att spendera mer pengar`?

  • Tid
    Hur kan du behålla dina kunder längre?

 

Läs mer! fler kunder - arbetsblad - öka din försäljning »

överträffa förväntningar

t a g  h a n d  o m  d i n a  k u n d e r

1982 skrev Tom Peters och Robert H. Waterman, Jr. den berömda boken "In Search of Excellence". De bästa säljarna är alltid på jakt efter titeln, på mästarskapet. De bästa säljarna vill alltid överträffa kundernas förväntningar. Enligt Erik Ullsten som skrivit "Bästsäljaren" kan du överträffa dina kunders förväntningar genom,

 

  • Personlig leverans.
  • Extra snabb leverans.

  • Leverera mer än du lovat.
  • Personligt tack.

  • Skicka en intressant artikel eller bok om kundens intresse.
  • Skicka en födelsedagshälsning eller personlig gåva.

  • Kompensera kunden vid en ev. reklamation.
  • Introducera en önskekund eller önskeleverantör till din kund.

 

referensförsäljning
t a g  h a n d  o m  d i n a  k u n d e r 

Att arbeta med referensförsäljning är både billigt, smart och effektivt. När du utvärderar din försäljning kan du t ex fråga dina kunder vad de,

  • Tycker om sitt köp.
  • Tycker om din produkt.

  • Anser om din leverans.
  • Tycker om din service.

  • Specifikt är nöjda med i din säljprocess.

 

När dina kunder är nöjda med sitt inköp är det lätt att fråga om de känner någon annan person eller företag som kan ha nytta av din produkt. Be om 3 namn och fråga om du får lov att använda din kunds namn som referens. Oftast blir dina kunder bara glada och stolta av att bli tillfrågade.

 

Läs mer! säljorganisation - referensförsäljning »

en säljorganisation
t a g  h a n d  o m  d i n a  k u n d e r

En av skolans entreprenörer, Carl Liverstam, delar med sig av sina erfarenheter från en säljorganisation. Företagets säljorganisation är inspirerad från Appco, en av världens största säljorganisationer.

 

Läs mer! säljorganisation - säljorganisation »

dyrbara misstag
t a g  h a n d  o m  d i n a  k u n d e r

Det är mycket bättre att förekomma problem än att hamna i en ekonomisk negativ spiral. Du måste ta bort ditt ego, din stolthet eftersom dessa inte genererar pengar utan lurar ditt psyke så du tar dumma beslut och gör dumma affärer.

 

  • Älska din produkt.
  • Utveckla din försäljning.

  • Kunden i centrum.
  • Lär dig hantera pengar.

  • Våga förändra.
  • Utvärdera.

  • Ha rätt fokus.
  • Var uthållig.

 

Läs mer! dyrbara misstag - dyrbara misstag »

jobbiga kunder
t a g  h a n d  o m  d i n a  k u n d e r

Dina kunder är människor som har sina upp- och nergångar precis som du. De flesta kan hantera sin energi på ett värdigt sätt men ett fåtal kunder tar ut det på dig som säljare.

 

Din kund agerar inte ut mot dig personligen utan de agerar mot,

 

  • Varumärket.
  • Att han sjäv mår dåligt.
  • Att hans chef jagar honom/henn.

 

Oavsett vad som händer ska du alltid agera professionellt. När du känner att energin är fel ska du känna av situationen. Kunden har inte alltid rätt.

Om de inte vill samtala med dig så ska du lägga din tid på kunder som vill berätta sin story. Tacka för dig och avsluta mötet.

 
 

kalkyler »

« kunderna

kundservice »

modeller »

personligt möte »

säljaren »

[tenta] säljmötet »

telefonen »

 

övningsuppgifter »