biz4you « utvecklande ledarskap « din inre motivation | |||||||||||||||
startsidan | om biz4you | creative commons | kurser | sitemap | viktiga datum | UF-året | referenser | FAQ | |||||||
|
“De flesta vet vad de ska göra, men de gör inte vad de vet - för de har inte funnit drivkraften inom sig" |
- Anthony Robbins, 1960-, amerikansk livsstilscoach |
"Det bästa sättet att förbättra sig är att träna hårt hela tiden" |
- Ken Blanchard, 1939-, amerikansk managementguru |
vad är ditt varför?
d i n i n r e m o t i v a t i o n |
|
Skapa din egen framtid genom att definiera ditt "varför". Det är ditt "varför" som är anledningen till att du gör det du gör; du vill åstadkomma något. Vad är då anledningen till att du gör det du gör?
|
|
ledarskap & motivation
d i n i n r e m o t i v a t i o n |
|
Allt för många chefer berömmer och ger positv feedback om en persons personlighet i stället för hans/hennes goda kvalitet på en levererad arbetsuppgift. För att motivera dina medarbetare ska du sluta ge enkla beröm och i stället fokusera på att vara mer involverad i deras arbete och deras utveckling.
Möt dina medarbetare och ställ några frågor som ökar deras inre
|
|
regel #2
d i n i n r e m o t i v a t i o n |
|
|
|
en ledare ska motivera
d i n i n r e m o t i v a t i o n |
|
Svaga chefer med dåligt självförtroende förstår inte vad motivation är och hur den fungerar; de relaterar fortfarande till pengar och makt. Pengar är en hygienfaktor och motiverar ingen att göra en bättre insats på lång sikt. Den moderna ledaren vet att en organisations belöningssystem måste gå utanför den traditionella ekonomiska ramen för att lyckas engagera sina medarbetare på ett känslomässigt plan. Idag har vi en helt ny syn på vad som gör arbetet meningsfullt och attraktivt. Idag är dina medarbetares val mycket mer styrda av hans eller hennes värderingar. Människans älsta belöningssystem finns nedärvd i vår DNA.
Fundera över hur du som ledare kan attrahera dina 4 vänner här ovan så att dina medarbetare blir mer motiverade. |
|
prata med dina medarbetare
d i n i n r e m o t i v a t i o n |
|
Om du inte är genuint intresserad av dina medarbetare är du ingen ledare. Umgås och prata med dina medarbetare. Lär känna dem både på ett personligt och professionellt plan. Dina medarbetare ska känna ett personligt engagemang från din sida. Du är en av dem, du är närvarande, du är deras ledare.
|
|
odla stolthet i organisationen
d i n i n r e m o t i v a t i o n |
|
Var stolt över dina medarbetare. Var stolt över att du får lov att låna dem under en tid. Var stolt över att de låter dig leda dem. Var stolt över dig själv och din situation. Odla stolthet i din organisation; visa upp och berätta om att du är stolt och varför du är stolt. Du och dina medarbetare ska vara stolta ambassadörer för varumärket. Du och dina medarbetare ska identifiera er med varumärket. Du och dina medarbetare ska vakna och vilja gå till arbetet med ett stort leende. Dagens forskning visar att ju mer involverad du och dina medarbetare är desto bättre prestation. Det är ju inget konstigt i det, utan väldigt självklart.
|
|
regel #3
d i n i n r e m o t i v a t i o n |
|
|
|
sätt små mål & fira dem
d i n i n r e m o t i v a t i o n |
|
Skapa en inkluderande företagskultur. När varje liten del räknas, hos alla, skapar du en riktigt god laganda och engagemanget ökar. Låt varje medarbetare själv sätta sina mål. Fira små segrar och var tydlig med att du belönar en ansträngning inte en person.
|
|
hur mår min motivation?
d i n i n r e m o t i v a t i o n |
|
Du kan inte leva på gamla meriter. Din motivation, drivkraft och uthållighet är färskvara; det är nu som gäller. Att vara motiverad är en evig process.
För att hålla dig motiverad ska du varje vecka fråga dig,
|
|
olika motivationsmönster
d i n i n r e m o t i v a t i o n |
|
Enligt Jeffery Allan Grey har mäniskor två olika motivationssysten som Grey kallar den biopsykologiska personlighetsteorin.
De flesta av oss styrs av båda systemen; av belöningar och av att undvika bestraffningar. Det är dock sannolikt att ett av systemen är ledande. Vilket är ditt? |
|
mcClellands's motivationsteori |
|
McClelland's motivationsteori [Three Needs Theory] visar individens interaktion mellan tre motivationsfaktorer,
Modellen bygger på att du besitter olika behov som motiverar dig vid olika tillfällen och sammanhang. Beroende på vilket behov du har för tillfället flyttar du dig horisontellt fram och tillbaka i modellen.
|
|
maslow's behovshierarki |
|
Alla individer har vid varje given tidpunkt ett antal konkurrerande behov. Ett av dessa behov är starkare än de andra och driver individen att handla för att försöka tillgodose behovet. Det är bara otillfredsställda behov som utlöser energi och aktivitet - som motiverar. Abraham Maslows behovshierarki är en förklaringsmodell inom psykologin som visar hur människor prioriterar sina behov. Du kan inte motivera dig till ett högre steg förrän det lägre behovet är tillfredsställt.
Maslows teori bygger på fem behov,
|
|
maslow's behovstrappa |
|
Klicka på bilden för att öppna maslow's modell. |
|
fogg´s beteendemodell, FBM d i n i n r e m o t i v a t i o n |
|
BJ Fogg, forskare på Stanford University, har tagit fram en modell som visar sambandet mellan,
Det är alltid svårare att försöka öka din motivation än att sänka en uppgifts svårighetsgrad. Nästa gång ska du inte "öka din motivation". Dela upp eller förenkla din uppgift i stället. Enligt BJ Fogg har du större sannolikhet att lyckas med dina aktiviteter när dina triggers ligger utanför den gröna aktion-linjen och du kommer med stor sannolikhet att misslyckas med dina aktiviteter om dina triggers ligger nedanför aktion-linjen. |
|
minimål d i n i n r e m o t i v a t i o n |
|
Ett smart sätt att dela upp eller förenkla din uppgift är att sätta minimål. Dina minimål ska vara så små mål att det känns väldigt enkelt att sätta igång, göra aktiviteten och att komma i mål. Gör så här,
|
|
8 variabler som motiverar
d i n i n r e m o t i v a t i o n |
|
Inc.com har listat 8 saker som dödar din motivation. Vi har skrivit om dem till positiva variabler. Nedan viktiga variabler motiverar både dig och dina medarbetare?
|
|