SMARTA mål
ö v n i n g s u p p g i f t e r  -  m a r k n d s f ö r i n g

Ta några minuter och fundera på vad du egentligen behöver bli mer motiverad kring. Är det specifika arbetsuppgifter? Sysslor i hemmet? Eller handlar det snarare om att göra någon annan motiverad?

 

 

realistiska mål
ö v n i n g s u p p g i f t e r  -  m a r k n d s f ö r i n g

Fundera över hur realistisk din målsättning är genom att undersöka vilka möjligheter du för närvarande har att uppfylla dem.

En bra tumregel är att du ska kunna ta ett första steg mot målet redan idag.

 

Zegarnik-effekten
ö v n i n g s u p p g i f t e r  -  m a r k n d s f ö r i n g

Zegarnik-effekten innebär i all sin enkelhet att det bästa sättet att påbörja ett projekt - är helt enkelt att börja. Börja med vad som helst så länge du sätter igång.

Hur tänker du börja?

 

Det du ska fundera på idag är hur du kan göra "börja" till ett så litet och enkelt som möjligt. Lyckas du hitta minsta möjliga insats så kommer du se att du snabbt får en snöbollseffekt.

fresh start-effekt
ö v n i n g s u p p g i f t e r  -  m a r k n d s f ö r i n g

Föreslå exempelvis att ni vid nästa månadsskifte ska försöka att ha matlåda så ofta som möjligt under den månaden. Vips så har du skapat din egna, godtyckliga, fresh start-effekt.

Jobbar du med marknadsföring är det förstås ruskigt effektivt att anspela på fresh start-effekten vid exempelvis en terminsstart, slutet av en helg eller, som i Milkmans forskning‚ vid starten av en ny årstid.

 
case, blomsterbutiken
ö v n i n g s u p p g i f t e r  -  m a r k n d s f ö r i n g

Läs igenom nedan texter före du påbörjar ditt case.

 

Läs mer! case; blomsterbutiken, förutsättningar - case; blomsterbutiken, förutsättningar »

Läs mer! case; blomsterbutiken, formalia - case; blomsterbutiken, formalia »

Läs mer! affärsplan; struktur & innehåll - affärsplan; struktur & innehåll »

Läs mer! case; skriv så här för bra omdöme - case; skriv så här för bra omdöme »

enkel kampanplan
ö v n i n g s u p p g i f t e r  -  m a r k n d s f ö r i n g

Du och dina två gruppmedlemmar har som uppdrag är att skapa en kampanjplan för ett mindre lokalt företag som t ex en butik, urmakare, restaurang, eller livsmedelsaffär.

Gruppens uppdrags är att ta fram ett reklamblad enligt de förutsättningar som ges i företagets kampanjplan.

 

Läs mer! övningsuppgift - enkel kampanjplan - övningsuppgift - enkel kampanjplan »

 
 

affärsidé »

affärsplan »

bilder som är gratis »
enkla logotyper »
kampanjplan »
kreativ copywriting »
marknadslagar »

marknadsundersök »

modeller »

mässan »

mätbara mål »

pressrelease »

produkt »

tagline ger mervärde »

 
« övningsuppgifter