biz4you « organisation « befattningsbeskrivning | |||||||||||||||
startsidan | om biz4you | creative commons | kurser | sitemap | viktiga datum | UF-året | referenser | FAQ | |||||||
|
“Amatörer hoppas. Professionella arbetar” |
– Garson Kanin, 1912-1999, US författare och regissör |
“Ju längre tid ett jobb tar, desto oviktigare är det” |
– George McGovern, 1922-, demokratisk presidentkandidat |
vad är renommé? b e f a t t n i n g s b e s k r i v n i n g |
Renommé innebär anseende [personligt varumärke] vanligen gott eller dåligt. I dagligt tal används oftast ordet "rykte".
|
ditt visitkort ska vara enkelt b e f a t t n i n g s b e s k r i v n i n g |
Visitkorten kan härledas till forntidens Kina. De förenklade det invecklade systemet av artighetsvisiter som rådde inom aristokratin i Frankrike på 1600-talet. Ett visitkort är ett mindre kort, vanligen 90 x 55 mm, av kartong med ägarens namn, adress och annan kontaktinformation. Idag kan du få visitkort i alla upptänkliga material, färger och former. Det är dock fortfarande vita visitkort som "är bäst" och säljer mest. |
jobbiga titlar b e f a t t n i n g s b e s k r i v n i n g |
Om företaget verkar i Sverige ska du ha en svensk titel och om det verkar internationellt är en engelsk titlel mest gångbar. Vissa länder som t ex Frankrike månar om sitt eget språk medan t ex Sverige tar in engelska låneord. Tyvärr har det gått till överdrift och många titlar har inget med befattningen att göra. Många människor som tar emot ditt visitkort har inte en susning om vad din titel innebär och vad ditt arbete är. Less is moore.
|
marknadschef |
Marknadschefen definierar vilka arenor företaget ska synas på och vilka kanaler företaget ska kommunicera på. Marknadschefen ska utveckla företagets marknadskommunikation och simulerar olika ekonomiska utfall i Excel. Marknadschefen ska bl a,
|
försäljningschef |
Försäljningschefen har örat mot marknaden och arbetar löpande med att utveckla befintliga kunder och skaffa nya kunder. Det är viktigt att försäljningschefen får alla medarbetare i företaget att inse att samtliga är säljare och måste var säljare utöver sin egen funktion. Försäljningschefen är uthållig och vet med sig att det kommer många "nej tack" före ett ja. Försäljningschefen ska bl a,
|
produktchef |
Produktchefen är ansvarig för företagets utveckling av en vara eller tjänst. Han/hon är även ansvarig för varuinköp med syfte att sälja vidare eller att förädla i en innovativ process. Produktchefen ska bl a,
|
exempel, befattningsbeskrivning |
Easycover UF utvecklade och producerade ungsskydd i silicon. Det var ett större företag med sju medarbetare.
Läs mer! - befattningsbeskrivning; vd » Läs mer! - befattningsbeskrivning; ekonomi » Läs mer! - befattningsbeskrivning; marknad » Läs mer! - befattningsbeskrivning; försäljning » Läs mer! - befattningsbeskrivning; produkt & inköp » |
« befattning |
styrelsearbete » |
uppstart » |