biz4you « frequently asked questions « vanliga frågor & svar om ditt kommande UF-år - gruppen är din viktigaste resurs | |||||||||||||||
startsidan | om biz4you | creative commons | kurser | sitemap | viktiga datum | UF-året | referenser | FAQ | |||||||
|
Hur ska jag förhålla mig till min grupp? |
Den största skillnaden är att du inte längre är ensam. Nu måste du interagera [umgås] med alla dina medarbetare. Din idé, din åsikt eller ditt dokument är inte längre viktigast. |
Hur ska vi behålla en positiv energi i gruppen? |
Planera, planera och åter planera och se till att förhålla dig till företagets mentala kontrakt. När du gör detta visar du respekt för dina medarbetare och deras tid. |
Ge fem argument hur ett toppföretag ser ut? |
Det är ett företag där företagskulturen är öppen och bjuder in till samtal.
|
Ser du något samband när det gäller grupparbetet i de företagen som har tagit sig vidare till SM? |
De företag som tar sig långt har en nyttig dynamik i sitt företag. Alla arbetar åt samma håll och de har högt i tak. |
Vilka är de vanligaste konflikterna inom företaget? |
Att du inte skiftar perspektiv från elev till entreprenör, att du inte vågar vara ärlig och att du inte ser varandras olikheter som styrkor. Det innebär praktiskt att du,
|
Vad är den optimala gruppaktiviteten? |
Det finns många sätt att växa samman som grupp. Det är viktigt att du lär känna dina medarbetare på djupet och du gör saker med dem så ni får en gemensam historia. |
Hur är det bästa sättet att ge sina gruppmedlemmar kritik? |
Alla individer växer i sitt självledarskap när konstruktiv kritik ges i form av feedback. Fråga din medarbetare om du får lov att ge feedback, t ex
Konstruktiv kritik är något positivt. När en person ger av sin tid för att utveckla dig ska du bara vara glad - även om det svider. Tänk att någon annan person "frivilligt" tar av sin tid för att vilja utvecka dina personliga egenskaper. Hur stort är inte det? |
Läs mer om gruppen på biz4you.se |
|
Hur många medarbetare anser du är optimalt i ett UF-företag? |
Oj, en mycket intressant fråga som är svår att svara på. Större UF-företag med 6 medarbetare eller fler har en stor uppgift att få organisationen att fungera optimalt. |
Vilken befattningsposition är jobbigast? |
Individen och gruppen påverkar utgången. Men en VD har alltid det yttersta ansvaret. Välj en position utifrån ditt intresse eller utifrån något du vill utvecklas inom. |
Vilka roller i företaget är absolut viktigas? |
Eftersom det är ett litet företag är samtliga roller viktiga. VD har dock en sammanhållande funktion och ska ha "split vision", koll på alla andra. Koll innebär inte kontroll. |
Vilket företag har bäst förutsättning att lyckas? |
Det företag som skapar ett öppet och förlåtande klimat i sin grupp och som lyfter blicken. Som arbetar med strategier och sätter höga mätbara, realistiska mål som följs upp och utvärderas - tar sig längst. |
Vad innebär Heta Stolen? |
Heta Stolen är ett verktyg för att utveckla dina inre egenskaper.
Du startar med att utvärdera dig själv med tre positiva omdöme med förklaring samt tre negativa omdöme med förklaring. Sen gör du likadant med samtliga medarbetare. Sen kör nästa person o s v. |
Hur viktigt är det att gruppen har gemensamma mål? |
Det är viktigt eftersom det ger en gemensam kraft framåt och minimerar onödiga konflikter. |
Hur delar jag upp arbetet i grupen? |
Du ska inte bygga upp ett kontrollerande klimat utan ett smart företagsklimat. Rätt man/kvinna ska vara på rätt plats. Det innebär att den som är bäst lämpad för uppgiften bör göra den, det blir bäst kvalitet då. |
Minst tre medarbetare ger fördel i tävlingen bästa företag. |
I tävlingen Årets UF-företag kommer det inför SM att läggas stor vikt vid organisationen. De UF-företag som består av tre medarbetare eller fler kommer ha en fördel från start. UF anser att de erfaremheter som medarbetarna erhåller genom samarbetet inom UF-företaget är av stor vikt. Det krävs dessutom minst tre medarbetare i företaget för att tävla i EM. Det kommer fortfarande att vara möjligt att delta i bästa företag som enmans- eller tvåmansföretag. De företag som består av tre medarbetare eller fler kommer ha en fördel från start. |