Vad är en logotyp?

En logotyp är företagets namn satt i ett speciellt utvalt typsnitt eller bild och den ska kommunicera företagets själ.

I vilket program ska jag göra min logotyp?

Det ska du göra i Adobe Illustrator. Tänk bara på att du ska vektorisera din logotyp. Det innebär att du kan föminska den och förstora den utan att den "pixlar" upp sig och blir suddig. En vektoriserad bild är alltid knivskarp.

vektoriserad logotyp

Vad innebär en vektoriserad bild?

En bild som skapas via banor/kurvor som räknas fram matematiskt av programmet.

Wikipedia kan du läsa ..
" Vektorgrafik består av geometriska primitiver, såsom punkter, linjer, cirklar och dylikt, som tillsammans beskriver en bild. Detta till skillnad från rastergrafik (bitmaps) som enbart består av bildpunkter/pixlar.

I princip all form av modern 3D-modellering görs med hjälp av vektorbaserad teknik. Eftersom alla geometriska primitiver kan förstoras eller förminskas hur mycket som helst kan man i teorin skala vektorgrafik upp eller ner hur mycket som helst utan att bilden blir suddig eller tar större plats.

I praktiken måste man emellertid i de flesta fall omvandla vektorerna till bildpunkter i sista steget innan visning på bildskärm eller utskrift i skrivare och då kommer man att finna att vissa skalor ger bättre bilder än andra beroende på avrundningsfel.

I princip alla datorsystem visar rastergrafik på skärmen. En vektorbild konverteras av grafikkortet till en rasterbild innan den visas på skärmen, och hela skärmen ritas om många gånger i sekunden".

Varför vektorisera?

En vektoriserad bild kan du förstora hur mycket som helst utan kvalitetsförlust, medan en pixelbaserad bild har en given maxstorlek och blir suddig när den förstoras, se ovan.

Vilka program ska jag inte använda?

Du ska ALDRIG använda Photoshop, Paint eller CorelDraw för att göra logotyper Du ska inte heller använda Word, Excel, Pages eller Numbers.

Behöver UF vara med i företagets logotyp?

Nej.

Kan jag, t ex inför julen, ändra min logotyp?

Sådant kan du göra din logotyp är inarbetad under flera års tid. Annars kan målgruppen bli förvirrad eftersom ditt UF-företag inte synts med sin originallogotype särskilt många gånger.

Men inför jul är det väldigt tydligt varför logon förändras lite grann med juliga attribut. Men var försiktig och var medveten om att du tar en risk.

doodle

Spana in Google som har korrigerad logo när olika högtider i världen inträffar. Googla ordet doodle.

Läs mer! Doodles - Google logos »

Läs mer! Doodles - Doodle for Google »

 

Hur ska en klockren logotyp se ut?

Enkel, kraftfull och tidlös så alla lätt kan uppfatta och känna igen den. Den är unik och väl genomtänkt och den identifierar företagets verksamhet eller adderar andra värden som kunden känner igen sig i.

När ska min logotyp vara klar?

Det bestämmer du tillsammans med dina medarbetare. Men ju snabbare desto bättre för då kan ta fram företagets grafiska manual, börja designa en mängd olika dokument och börja bygga på din webb.

När din logotyp är klar kommer du även att marknadsföra företagets varumärke externt [utåt] men även internt [inåt]. Du kommer få en annan känsla för ditt företag och känna en stolthet för det du gör i ditt företag.

Hur gör jag en bra logotyp?

1. Googla fram många olika logotyper som kan inspirera dig.
2. Ta fram den information som speglar företagets själ och verksamhet.
3. Gör ett antal skisser som utgår från företagets grafiska manual.
4. Ta fram ett original som anpassas för olika tryckmetoder och för att visas på skärm.

Din logotyp ska fungera i alla storlekar [vektoriserad] samt göra sig bra både i färg och i svartvitt.

Var finns inspiration?

För det första finner du inspiraton överallt och om du inte gör det, har du inte letat tillräckligt länge. Ta dig till skogen, stranden, landet, staden, källaren, tippen, antikhandlaren, varuhuset, skolan, bilen, båten, parken, butiken, caféet, torget eller många andra platser ..

www.pixellogo.com
.. sök på branscher för inspiration

www.logotypes.ru
.. sök på världens ledande företagsnamn för inspiration

Kan jag placera min logotype var som helst?

Nej det kan/får du inte.

Hur/var du ska använda din logotype regleras i företagets grafiska manual.

Måste min logo kopplas till företagets affärsidé?

Både ja och nej.

Eftersom ditt företag är litet och har väldigt kort tid att bygga upp värden gentemot dina kunder kan det vara bra att skapa igenkänning i logotypen, vilket innebär att kunden kan se vad du pysslar med i din logotype.

Om du tittar på nedan logotyper kan du inte se vad företaget sysslar med deras logotype utan de har laddat den med värden, att den särskiljer sig från alla andra - less is moore.

Det går utmärkt att välja en symbol/märke som bara uppfattas som snygg/ cool, men då måste företagets marknadskommunikation vara mer intensiv så kunderna lär sig vilka värden som finns i företagets logotype. Det tar även längre tid som du kanske inte har under ett UF-år.

olika logotyper

 
 
starta upp UF »
 

affärsidé »

affärsplan »

avveckling »

bokföring »
bolagspärm »
budgetering »
ekonomi »
e-max »
företagsrapport »
försäljning »
forzamässan »
framtiden »
grafisk manual »
gruppen »
individen »
julmässan »
kunder »
leverantörer »
« logotyp
mål »
marknadsföring »
mentorskap »
mission »
monter »
mässor »
möten »
nationella mässan »
organisation »
prissättning »
produkter »
projektarbete »
regionala mässan »
riskkapital »
rådgivare »
skatter »
tävlingar »
vision »
webbplats »
årsredovisning »