Vad är den regionala mässan?

Det är en mässa som finns i samtliga 23 UF-regioner i Sverige. Mässan kallas även för "Våga Vara Egen". Där kan de företag som är registrerade, ställa ut och tävla i olika kategorier.

När är den regionala mässan?

Kolla med det regionala UF-kontoret. Senast var det,
- onsdagen 13 mars, v11

Var hålls den regionala mässan?

Kolla med det regionala UF-kontoret.
Tidgare år har den varit på,

Emporia Köpcentrum
Hyllie Boulevard 19.
215 32 Malmö.
040-36 36 00
www.emporia.se


Helsingborgs Arena
Mellersta Stenbocksgatan 14
254 37 Helsingborg
042-10 31 60
www.hbgarena.se


Stadionmässan
Stadiongatan 25
217 62 Malmö
040-32 63 00
www.stadionmassan.se

Hur hittar jag till mässan?

Googla. På arenornas webbplats finns utmärkta vägbeskrivningar.

Vem får ställa ut och tävla på mässan?

Alla de företag som har registrerat sig och betalt anmälningsavgift till mässan före den 1 januari.

I vilka kategorier tävlas det?

Det tävlas i många häftiga kategorier, men olla alltid med det regionala UF-kontoret vilka tävlingar som gäller i år.

  • Tävlingar tenderar att utvecklas, ändras eller t o m försvinna.

 

 

  • Bästa företag.
  • Bästa säljare.

  • Bästa monter.
  • Bästa innovation.

  • Bästa vara.
  • Bästa tjänst.

  • Bästa entreprenör.
  • Bästa tillgängliga vara.

  • Bästa affärsplan.
  • Bästa webbplats.

  • Bästa logotyp.
  • Bästa hantverk.

  • Miljöpriset.

När ska tävlingsbidragen var inlämnade?

Kolla med ditt regionala UF-kontor. Tidigare har deta varit att de ska mailas till Ung Företagssamhets kontor i Malmö senast kl 16.30 den 1 februari. För sent inlämnade bidrag är inte med och tävlar.


OBS!
Stirleken på filen för varje tävlingsbidrag får vara max 3MB. För stor fil anses som fusk och diskvalificeras..

Är det samma jury som bedömer alla tävlingsbidrag?

Nej, varje tävlingsmoment har sin egen unika jury. I vissa kategorier som t ex säljare och monter där "alla" tävlar finns många olika jurygrupper.

Hur många företag ställer ut?

Det är lite olika år från år beroende på var mässan arrangeras.
Tidigare har det växlat mellan 200-250 deltagande företag.

Hur anmäler jag mitt företag?

Du anmäler dig via www.ungforetagsamhet.se. Anmälan öppnar på deras webbplats klockan 12.00 den 14 dec 2010. Observera att det är principen "först till kvarn" som gäller.

OBS! att anmälan stänger den 1 februari.

När är jag anmäld?

Du är anmäld när du ..

  1. Fyllt i korekt anmälningsinformation på www.ungforetagsamhet.se, i tid.

  2. Betalt in din anmälningsavgift, 400 kr, i tid.

  3. Varit bland de första x företagen som får plats på mässan
    och som gjort pkt 1 och pkt 2 ovan.

Vad händer om jag missar min betalning?

Då är du inte anmäld och placeraras på en reservlista. I praktiken innebär detta att du inte får ställa ut på mässan och inte tävla.

Finns det en chans att ändå ställa ut på mässan?

Nej, egentligen inte eftersom du har strulat till det rejält. Men om ett annat företag lämnar återbud kan du få deras plats, enligt reservlistan, och därmed ställa ut på mässan.

Får jag tillbaka mina pengar om jag betalt in för sent?

ja det får du.

Hur säkerställer jag att jag inte missar min betalning?

Det är viktigt att du kvaiitetssäkrar din betalning till mässan. Det har hänt förr att företag varit 100% säkra på att de betalt. Men det har visat sig att de betalt till fel kontonummer eller inte betalt alls eftersom deras ekonomichef glömt bort det och inte berättat för övriga medarbetare.

  1. Du anmäler företaget till regionala mässan på UF-online, ca v50.
  2. Du betalar 400 kr samtidigt när du anmäler dig.

  3. Du anger ditt företagsnamn på betalningen.
  4. Du tar upp betalningen som en egen § på ditt veckomöte.

  5. Du bifogar kopia på ditt betalningskvittot i ditt protokoll..
  6. Du mailar UF och kontrollerar att din betalning nått dem.

  7. På nästa vm tar du upp UFs svar och bifogar mailet i ditt protokoll.

Oftast är det ekonomichefen som har som uppdrag att göra utbetalningar från ditt företagskonto. Samtliga medarbetare är dock skyldiga att kontrollera att detta skett - rätt summa - rätt datum - rätt konto.

Hur många besökare brukar mässan ha?

Det är ca 2 000 besökare och av dessa är den absoluta majoriteten elever från åk 1 och åk 2 från olika gymnasier som ska bli inspirerade att läsa UF i åk 2 och åk 3.

Finns någon fallgrop?

Var observant att du skriver in korrekt BG- eller PG-nummer. inför mässan 2011 hände följande.

Ett av mina företag hade använt korrekta siffror, men tyvärr skrivit in, bindestrecket fel. Då erhöll UF inte deras pengar. De hade skrivit 17 67 45-8 [utformat som plusgirokontonummer]. UF Skånes BG är som det stod i instruktionerna till anmälan BG [bankgiro] 176-7458 och deras PG [plusgiro] är 35 90 65-0.

Plusgirokontonumret [PG] 17 67 45-8 ägs inte av någon enligt bankens sökningar, och enligt banken "studsar" då pengarna tillbaka inom en vecka.

Eftersom företaget missat att kolla företagets bankontoutdrag missade de att se att pengarna kommit tillbaka till deras konto.

I det här fallet gjorde företaget "allt" korrekt, men ändå inte. Så var försiktig. Bättre att kolla 2-3 gånger och vara på den säkra sidan än att missa den regionala mässan.

 

Brukar det vara samma säljtryck som på julmässan?

Nej, regionala mässan är, tyvärr, enbart en tävlingsmässa. Mässan ligger tyvärr på tider då den vuxna publiken arbetar och följdaktligen inte kan komma och köpa dina produkter.

Det är säljmomentet som är det viktigaste momenten att träna inom ungt entreprenörskap. Att få möjlighet att sälja dina egna produkter på en mässa och ger dig som entreprenör en grym kick.

För några år sedan låg mässan på en lördag, en sak vi krigat för under alla år. Hoppas lördagen återkommer som mässdag.

OK, så jag säljer inte?

Klart du säljer. Vi har haft företag som sålt slut på sitt lager på endast en timme. Det beror ju på din produkt och dig som säljare. Men, generellt ska du vara försiktig att köpa på dig ett för stort lager inför mässan.

Vilka mått har min monter?

Kolla med det rgionala UF-kontoret. Mässan med monter försvinner tyvärr och i stället för företagen ett bord. Ungefär som en loppis. Tidigare hade montern nedan mått,

- 2 m bred/lång.
- 1 m djup.
- 2,5 m hög.

Observera att måtten är ca.mått och kan slå på några cm.

Varför bedöms bästa årsredovisning, den är ju inte inlämnad?

Bästa årsredovisning [årl] är från förra året. Din årl lämnas in tisdag 21 maj, v 21. Den blir bedömd av en jury och vinnaren presenteras i höst på UF:s kick-off i september. Vinnaren tävlar på SM året därpå.

Hur kan jag skapa attention inomhus under mässan?

Lägg inte krut på att gå runt och dela ut visitkort eller flyers, det gör alla andra och därmed försvinner din tänkta positiva effekt. Kunden kan inte se det specifika trädet p g a skogen.

Gå runt och var lite crazy och satsa på event-marketing.

Ett år var Alexander Högström en kyckling med "världens högsta röda pil" som pekade ned på honom.

Melfica UF hade med sig tre stycken små barn utklädda till små bin som gick omkring och surrade.

När jag var i Växjö, 2008, bygde Elle Couture UF en catwalk där de hade modevisning hela tiden med hjälp av "snygga" kompisar som jobbade i olika pass.

Är det tillåtet att ha trottoarpratare?

Nej, eftersom det hämmar publikflödet. Bättre att någon agerar sandwich-gubbe eller -gumma.

Ska vi "toppa" teamet till regionala mässan?

Nej, det viktigaste är att alla ska lära sig, att alla utvecklas som säljare och att alla har kul. När du har kul gillar kunderna och domarna dig.

Hur många företag tävlar i kategorin bästa företag?

Ingen aning hur många av Skånes ca 500 företag som tänker tävla i kategorin bästa företag. i finalen på mässan är det 12 företag som tävlar i fyra olika områden,

  • Företagsrapport, 10 sid.
  • Företagspresentation, 4 min. Numera lmnas det in en film.

  • Intervju, 5 -10 min.
  • Monter.

När kan jag börja bygga min monter?

Kolla med det regionala UF-kontooret. Tidigare har det varit,

  • Tisdagen 12/3
    16.00- 20.00 Inflyttning och monterbygge.

  • Tisdagen 13/3
    08.00-10.45 Inflyttning och monterbygge.
    11.00-15.00 Invigning och mässan öppen för allmänheten.

    15.00-15.45 Riva montrar.
    16.00-17.30 Prisutdelning.

Kan jag förvara mina värdesaker någonstans?

Nej, det finns tyvärr ingen bemannad plats för detta ändamål. Tänk på att det finns många olika sorters männinskor på en mässa.

Var noga med att bevaka dina produkter, pengar och värdesaker. Det är tyvärr inte första gången det försvinner både det ena och det andra från våra företag.

Får jag ta med gäster till prisutdelningen?

Ja, om det finns platser kvar. Normalt är det tyvärr många företag/skolor som inte närvarar på prisutdelningen eftersom de har lång resa hem.

UF kan, av förklarliga skäl, inte planera in det utan dina gäster får vara stand by.

Är det jobbigt att ställa ut på en mässa?

Oj oj oj, det blir en väldigt tuff dag. Du kommer bli både fysikt och mentalt trött och du kommer inte ha några som helt problem med att somna på kvällen.

Glöm inte bekväma skor, ett smart arbetsschema och ett antal minipauser för mat och dryck.

Är jag försäkrad på mässan?

Som utställare ansvarar du själva för stöld och skada som uppstår i egen monter och på egen utrustning och inredning. Se till att ert UF-företag täcks av nödvändiga försäkringar utöver UF-företagets försäkring hos If.

Varje företag som deltar på en regional eller nationell mässa har en utställningsförsäkring. Försäkringen gäller för företagets egendom men också för lånad eller hyrd egendom som företaget använder i samband med utställningen.

Försäkringen gäller naturligtvis under själva mässan, men också under transporten till och från mässan. Försäkringsbeloppet är max 50 000 kr. Om UF-företaget har material i sin monter för mer än 50 000 kr finns fortfarande möjlighet att kontakta If och försäkra även detta.

Har du frågor eller vill du komplettera din försäkring kontakta If Skadeförsäkrings kontaktperson. Kolla med det regionala UF-kontoret vem som är kontaktansvarig på försäkringsbolaget.

Finns någon faktabank?

Den finner du här.
 
 
starta upp UF »
 

affärsidé »

affärsplan »

avveckling »

bokföring »
bolagspärm »
budgetering »
ekonomi »
e-max »
företagsrapport »
försäljning »
forzamässan »
framtiden »
grafisk manual »
gruppen »
individen »
julmässan »
kunder »
leverantörer »
logotyp »
mål »
marknadsföring »
mentorskap »
mission »
monter »
mässor »
möten »
nationella mässan »
organisation »
prissättning »
produkter »
projektarbete »
« regionala mässan
riskkapital »
rådgivare »
skatter »
tävlingar »
vision »
webbplats »
årsredovisning »