PRISET avgör din lönsamhet
De bästa säljarna vet att PRIS är den största hävstången de har för att kontrollera lönsamheten. Här kommer några tankar från toppsäljarna gällande pris:
Det finns viktigare argument
Oftast vanser din kund att leverans, service och andra viktiga åtaganden är viktigare än en prissänkning.
Rabatter
När du ger rabatter slår det hårt mot dina marginaler.
En prissänkning på 10% kräver en volymökning på 200% vid TG på 15%.
1. Invändningar från köparen gällande pris är en del av affärsprocessen. Oftast testar först köparen ditt pris och sedan hur du motiverar ditt pris.
2. Du kommer att förlora affärer på pris. Kom ihåg att det är vissa affärer som du vill förlora på pris.
3. Du kommer att få vissa affärer oavsett pris. De flesta kunder köper av helt andra anledningar än pris.
4. Köpare ¨svettas¨ också. De kanske bara inte visar det.
5. Köpare frågar oftast efter mer än de förväntar sig att få. Det är en oskriven lag i förhandlingsteknik.
6. Rabatter är svåra att ta igen.
7. Vårt jobb som säljare går ut på att tjäna pengar. Känn inget dåligt samvete. Vinsten påverkar vår möjlighet till framtida investeringar i service som kommer kunden tillgodo. |