biz4you « fakturering | |||||||||
startsidan | om biz4you | creative commons | kurser | sitemap | viktiga datum | UF-året | referenser | FAQ | |
"Det finns människor som har pengar och människor som är rika" |
- Coco Chanel, 1883-1971, modeorakel |
"Det är ganska lätt att beräkna sina utgifter. Man tar bara inkomsterna och lägger på tio procent" |
- Bing Crosby, 1903-1977, dansare & entertainer |
om kunden inte betalar |
Din kund ska alltid betala och betala i tid. Punkt! Men ibland blir det inte så och då är det viktigt att du har en strategi på hur du ska agera. I det korta perspektivet är en sen betald faktura kanske inte så mycket att bry sig om. I det långa perspektivet är flera sena betalningar från samma kund ett stort problem.
När pengarna uteblir ska du alltid prata med din kund. Det brukat lösa sig direkt. Men, om det inte gör det kan du gå vidare i flera steg,
|
betalningspåminnelse |
När kunden inte betalt sin faktura ska du påminna om att fakturan är förfallen. Var dock försiktig eftersom det kan finnas flera orsaker varför fakturan inte är betald. Du kan först ringa upp din kund och fråga om det blivit något fel eller så skickar du ett trevligt brev där du beskriver vad som saknas.
|
avgifter |
Det finns ett antal avgifter som du får lov att debitera när din kund inte betalar. När detta skrivs gäller nedan avgifter.
Vilka aktuella avgifter som gäller hittar du hos Kronofogden ». |
dröjsmålsränta |
När din kund inte betalar kan du fakturera dröjsmålsränta.
|
beräkna dröjsmålsränta |
Dröjsmålsräntan [D] i kronor består av tre variabler,
|
preskriptionstid |
Hur länge kan jag kräva betalning av en kund för en faktura som inte är betald? Du kan kräva betalning så länge din fordran inte är preskriberad. Preskriptionstiden är,
|
preskriptionsavbrott |
Preskriptionsavsbrott innebär att du kan kräva din kund på betalning så länge du vill. Om du t ex skickar en påminnelse en gång per år inträder ett preskriptionsavsbrott. Det innebär att presbriptionstiden börjar räknas på nytt. I praktiken innebär det att din fordran aldrig blir preskriberad och du kan kräva din kund på betalning så länge du vill. |