biz4you « rätt prissättning | |||||||||||||||
startsidan | om biz4you | creative commons | kurser | sitemap | viktiga datum | UF-året | referenser | FAQ | |||||||
|
“Använd TBB-metoden - Ta Bra Betalt” |
– Mattias Åkerberg, copywriter, Please Copy Me |
"De verkligt rika känner man igen på att de frågar om priset" |
– Richard Burton, 1925-1984, legendarisk skådespelare |
|
pris = psykologi |
Använd dig av psykologisk prissättning. Många undersökningar visar att kunderna uppskattar 39 kr istället för 40 kr. De upplever den lilla gränsen på 1 kr som en psykologisk spärr.
Du ska prissätta för att,
|
först kalkyl sedan budget
p r i s s ä t t n i n g |
|
faktorer som påverkar köpet |
De flesta personer är inte så priskänsliga som du tror. Det är faktiskt bara en femtedel [18%] av dina kunder som anser att priset är en viktig faktor vid ett köp.
Faktorer som påverkar kundens köpbeslut,
|
du är för dyr |
När kunden andser att priset ligger för högt börjar en förhandling. Ett högt pris innebär inte per automatik att kunden inte kommer att köpa. Många testar priset även om de redan har bestämt sig för ett köp.
|
påläggskalkyl tillverkningsföretag |
En påläggskalkyl är en produktkalkyl som används när ett företag använder samma resurser för olika produkter. Påläggskalkylen har historiskt haft stor betydelse för att räkna fram ett relevant pris på en produkt, oftast en vara. I en påläggskalkyl fastställs direkta och indirekta kostnader. Därefter fördelas de indirekta kostnaderna på olika kostnadsbärare. I regel används ett procentuellt påslag på någon direkt kostnad. Se nedan kalkyltrappa.
|
påläggsprocent |
När du ska räkna fram kalkylens olika fördelningsnycklar, påläggs-procent, utgår du från företagets resultatbudget. I exemplet nedan ser du ett antal poster från ett företags resultatbudget.
|
effekten av en prissänkning |
När priset sänks påverkas dina marginaler normalt procentuellt mer negativt än den urspungliga procentuella prissänkningen. Om du inte kalkylerar och tänker till kan det gå riktigt illa. Du måste verkligen förstå hur en eventuell prissänkning slår mot verksamhetens slutliga resultat.
|
priselasticitet |
Priselasticitet visar sambandet mellan ändrat pris och ändrad volym.
|
förändringsfaktorn, ƒ |
När priset höjs använder du en förändringsfaktor. En prishöjning med 6% ökar priset med faktorn 1,06. När du lämnar rabatt på ett pris multiplicerar du med en förändringsfaktorn 1- ƒ. Om du ger 15 % rabatt multiplicerar du med 1-0,15 = 0,85 och erhåller då det nettopris som kunden ska betala.
|
exempel, förändringsfaktor p r i s s ä t t n i n g |
ICA Ankaret i Borstahusen funderar på att sänka priset på julkorv under december månad. Den ursprungliga marginalen är 22 % och Ulla funderar på att sänka priset med 20 %. Hur mycket måste omsättningen öka i % för att TB [marginalen] inte ska minska?
|
exempel, förändringsfaktor p r i s s ä t t n i n g |
Teknigue Plastic AB tillverkar innebandyklubbor som bl a säljs till Stadium och Intersport. Nils-Oscar funderar på att öka priset från 55 kr/st till 60 kr/st och vill ta reda på hur många procent som volymen kan tillåtas minska utan att TB fösämras. De senaste månaderna har volymen varit 6 400 st.
|
priset påverkar din volym |
När du förändrar ditt pris får det kortsiktiga negativa konsekvenser för din volym. Tabellerna visar hur mycket du måste öka/minska din försäljning vid en prisförändring om du vill behålla samma täckningsbidrag [TB].
|
rabatt; pris vs volym |
När vi förändrar priset på en vara kommer normalt dess volym att påverkas. Det finns ett samband med hur mycket du måste sälja för att att kompensera en rabatt så att TTB bibehålls.
|
prisökning |
När priset höjs får det kortsiktiga negativa konsekvenser på din volym. När du ökar priset behöver du sälja mindre volymer för att uppnå samma resultat. Tabellen visar hur mycket du kan minska din försäljningsvolym när du ökar ditt pris. Givet att du vill behålla samma resultat. Men det är ju bättre att du både ökar priset och säljer mer. Då ökar din vinst rejält.
Minskad volym vid ökat pris
|
prissänkning |
Många glömmer bort att en prissänkning [rea] på utpriset till kund slår väldigt hårt mot produktens marginaler och företagets vinst. När priset sänks får det normalt positiva konsekvenser för din volym. Det krävs dock större försäljning för att uppnå samma resultat som före prissänkningen. Tabellen visar hur mycket du måste öka din försäljningsvolym när du minskar ditt pris. Givet att du vill behålla samma resultat.
Ökad volym vid minskat pris
|
exempel; prissänkning |
Cool and the Gang Ice Cream höjer priset på sina strutar med 5,50 kr/st. Före höjningen kostade deras yoggistrutar 33,00 kr/st. Strutarnas rörliga kostnader är 4:40 kr/st.
|
REA
p r i s s ä t t n i n g |
Real kommer från latinets "realis" som betyder verklig. En fri tolkning från oss blir då. "Nu är det verkligen dags att tömma lagret och det görs enklast via en prissänkning". REA är kort för realisation, d v s när en butik väljer att sänka sina priser väsentligt under deras normala priser. Begreppet definieras lite olika.
Branschföreningen Svensk Handel Stil rekommenderar kläd-, sko- och sporthandeln att använda begreppet med sparsamhet. Rea eller Realisation bör användas högst 4 gånger per år och då i samband med sommar – och vinterrealisation samt under en begränsad period mellansäsongsrea. |
öka lönsamheten p r i s s ä t t n i n g |
Enligt en studie som presenterades i Harward Business Review ger 1 procents förändring i viktiga variabler större procentuell effekt på företagets resultat.
En undersökning av 2500 företag visar vad olika åtgärder kan betyda för företagets resultat.
|
prissättning hos en frisör |
En duktig frisör med rätt självförtroende vågar ta rätt betalt. Om du klipper dig för en billig peng är sannolikheten stor att pengarna inte hjälper till att bygga välfärden i landet. Vår kalkyl är inspirerad av Sveriges Frisörföretagare. Den har hjälp många frisörer att ta ut rätt pris. Använd den du med så blir du inte negativt överraskad när du går i pension.
|
prissättning hos en frisör |
Med några få moment räknas priset ut. Du fyller i,
|
"Pengar talar ett språk som förstås av alla nationer" |
– Aphra Behn, 1640-1689, äventyrerska och spion |
« prissättning |
övningsuppgifter » |