vad är försäljning?
f ö r s ä l j n i n g |
En försäljare företräder en vara eller tjänst som eftersöks av många kunder. Säljarens uppgift är att marknadsföra varan eller tjänsten på ett attraktivt sätt. När betalning skett och en vara eller tjänst överlåtits till kunden har en försäljning skett.
Försäljning handlar om att hjälpa kunderna nå sina mål genom att med entusiasm berätta för dem, hur de kan göra det de redan gör – på ett bättre sätt.
En utmärkt säljare säljer alltid något som ligger i linje med hans/hennes inre övertygelser och värderingar. Då kommer entusiasmen och energin av sig själv.
Det handlar om att slappna av och förstå motparten och att vara diplomat. Börja alltid med att ställa rätt frågor och lyssna sedan på svaren. Det finns en intressant berättelse i svaret som oftast kan generera pengar till båda parter.
"Försäljning är personlig eller mekanisk påverkan som kan ske antingen personligt eller mekaniskt. I vardagssituationer är vi alla ofta omedvetet "säljare" oavsett det är i arbetet eller privat"
- Daniel Pink |
det juridiska perspektivet
f ö r s ä l j n i n g |
Försäljning innebär att du som säljare ska få till ett köp där kunden mot avtalad ersättning övertar äganderätten till en vara eller tjänst.
"En mer juridisk förklaring om försäljning är försäljning att få till ett köp där köparen/kunden mot en avtalad ersättning övertar äganderätten till en vara eller får tillgång till en tjänst från en leverantör. När försäljning genomförs av en målmedveten person, kallas denna en säljare"
- Wikipedia
|
transaktionell försäljning
f ö r s ä l j n i n g |
- Kan fungera med mer pushig försäljning.
- Ofta mot konsument men även B2B.
- Avslutstekniker.
|
säljprocessen
f ö r s ä l j n i n g |
- Segmentera
Välja ut målgrupp.
- Prospektera
Hitta potentiella kunder som har behov av våra
produkter och tjänster. Förbereda 1:a mötet.
- Kvalificera
Att ställa frågor för att undersöka hur du kan erbjuda
kundens en optimal lösning som matchar företagets
behov eller löser deras problem.
- Utveckla.
Följa upp din försäljning. Dra nytta av dina erfarenheter
från dina möten med kunderna och utveckla företagets
försäljningsarbete.
- Avsluta.
Offert eller sälj. Du får kunden att köpa din lösning.
|
"100 knack – 10 snack – 1 tack!"
– Dammsugarförsäljaren
|
olika typer av försäljning
f ö r s ä l j n i n g |
-
Business-to-business, B2B
Försäljning sker mellan företag. Bedrivs som partihandel där varor säljs i större antal till detaljhandel eller annan form av handel med halvfabrikat, insatsvaror och tjänster.
-
Business-to-consumer, B2C
Försäljning sker från företag till konsumenter. När du
handlar varor eller tjänster i detaljhanden. T ex när du
handlar skivor från cdon eller Naxos och sportskor från
Löplabbet eller Sportamore.
-
Consumer-to-consumer, C2C
Försäljning kan också ske mellan konsumenter i form
av direktkontakter eller via annonser som till exempel
via egna annonser eller via Blocket eller Tradera.
|
olika försäljningssätt
f ö r s ä l j n i n g |
- Personlig försäljning
Säljaren gör behovsanalys före presentation av sitt erbjudande som ska matcha kundens behov/problem.
- Direktförsäljning
Säljaren har avtalat om ett möte hos kunden.
Mycket effektiv när du t ex säljer varor och tjänster.
- Telefonförsäljning
Säljaren ringer upp kunden och presenterar sitt erbjudande. Utmaningen är att snabbt skapa intresse för din produkt och komma till avslut.
- Katalogförsäljning/postorder/E-handel
Kunden hittar själv sin produkt via en lista eller katalog
och tar initiativ till att göra en beställning.
- Försäljning via annons
Kunden hittar sin produkt via en annons och tar initiativ
för att köpa varan.
- Multi-level marketing
Ett system för försäljning där varje säljare i sin tur kan rekrytera nya säljare genom sitt personliga nätverk. Nya säljare hamnar under säljaren som rekryterat dem i en slags pyramidstruktur. All försäljning genererar sedan provision i flera led.
- Konceptförsäljning
Referensförsäljning är baserad på relationer och trovärdighet. Försäljning av en icke-materiella produkter som t ex idéer, politik, konst, forskning, affärsutveckling och lobbying.
- Komplex försäljning
Försäljning av produkter som inverkar stort på köparen och innefattar flera beslutsfattare. Komplex försäljning involverar många resurser [tid/pengar/ personer]. Det kan t ex vara motorvägar, kraftverk, telefonväxlar eller flygplatser.
|
lyssna, lyssna & lyssna
f ö r s ä l j n i n g |
Försäljning innebär att få kundens förtroende för att skapa en långvarig relation. Du får kundens förtroende när du är genuint intresserad och lyssnar på deras upplevda problem.
Den goda säljaren pratar alltid minst. Ställ öppna frågor som får kunden att berätta om sina behov eller problem.
Var noga med att sammafatta det kunden sagt och få kvittens på att du uppfattat det korrekt.
Ge förslag på en eller flera lösningar och fråga sedan vad kunden vill köpa. Sen är du tyst. Nästa steg är kundens.
Liten checklista för det goda mötet,
- Lyssna på vad kunden har att säga.
- Förstå vilka behov kunden har.
- Sammanfatta och upprepa vad kunden sagt.
- Har du förstått allting?
- Presentera vad din lösning innebär för kunden när han/hon använder den i sin vardag.
- Merförsäljning - vad mer har kunden behov av?
- Följ upp ditt möte efter någon vecka.
- Trivs kunden med din lösning?
- Finns fler problem som du kan lösa?
- Om kunden är nöjd.
- Be om tre referenser som kunden tror behöver din hjälp.
|
merförsäljning
f ö r s ä l j n i n g |
Eftersom du normalt har ett lägre täckningsbidrag [TB] på din grundprodukt och ett högre TB på dina kringprodukter ska du alltid arbeta med merförsäljning. Det är där du tjänar mest pengar.
Hur ofta har du blivit utsatt för merförsäljning på t ex McDonalds?
- Kunden:¨Jag vill beställa en Big Mac & Co meny.¨
- Säljaren:
"Vill du ha Plus-Meny?¨
McDonalds är duktiga på merförsäljning. Frågan kommer naturligt och direkt. Enligt deras egen statistik är det 65% som svarar ja på frågan. En väldigt lönsam fråga med andra ord.
När en kund precis har köpt av dig gillar hon/han dig och din produkt. Just i det ögonblicket är kunden emotionellt och logiskt redo för att köpa mer; just nu tror kunden på ditt varumärke.
"mer försäljning = mer pengar"
Blanda inte ihop merförsäljning med mervärdesaker. De kan du få på köpet vilket förhöjer värdet på produkten utan att kunden behöver betala mer. |
7 sekunder
f ö r s ä l j n i n g |
Du har bara 7 sekunder på dig, så det gäller att din inledning är grym. Träna upp din inledning genom att fokusera på nedan variabler,
- Räta på dig.
- Ögonkontakt.
- Skaka hand.
- Le.
- Attityd.
- Luta dig framåt.
- Höj ögonbrynen.
Läs mer! - 7 sekunder » |
ABC-metoden
f ö r s ä l j n i n g |
I marknadsföring används en modell som heter AIDAS,
- Attention / Awareness
- Interest
- Desire
- Action
- Satisfaction
Inom försäljning handlar det om ABC.
Att skapa relationer.
ABC betyder att du aldrig ska ge upp på en kund utan
att gå mot ett avslut varje gång.
|
plimsoll-märke
f ö r s ä l j n i n g |
Ett Plimsoll-märke är en målad figur nere vid vattenlinjen som finns på alla lastfartyg. Termen kan användas som en metafor vid försäljning och förhandling.
Ditt Plimsoll-märke markerar din lägsta nivå och innebär att du inte får gå under den nivån - för då "sjunker du".
När du går under ditt Plimsoll-märke är din vinst så mycket mindre än dina förluster så du slår runt och "sjunker".
Namnet härstammar från parlamentsledamoten Samuel Plimsoll, 1825–1898. Han föreslog märket för att lättare kunna kontrollera att lasten på ett fartyg inte översteg maximalt tillåten vikt. Markeringen infördes för första gången 1875 i Storbritannien. |
bästa säljare i Skåne
f ö r s ä l j n i n g |
Under de åren jag arbetade som coach använde vi oss genomgående av biz4you.se när vi utvecklade våra unga entreprenörer.
Att bli bästa säljare är hur stort som helt. Det finns ca 6 000 unga entreprenörer i Skåne. Att ta sig hela vägen till guld är en makalös bedrift.
- 2015
1:a Jacob Witt, TalkTrade
ProCivitas i Helsingborg
- 2014
1:a Ninette Hansson, Barnens Mat & Bak
ProCivitas i Helsingborg
- 2013
1:a Vilhelm Sandberg, Boltzo
ProCivitas i Helsingborg
- 2012
1:a Ida Nielsen, Trade Market
Borgarskolan, Malmö
- 2011
1:a Bella Ostrenius, PAW .. Bella tog även SM-guld!
ProCivitas i Helsingborg
- 2010
1:a Hanna Johansson, Risk Free
ProCivitas i Helsingborg
- 2009
1:a Henri Thunberg, Freenotes
ProCivitas i Helsingborg
- 2008
1:a Henrik Giver, S.T.A.T.
ProCivitas i Helsingborg
- 2007
1:a Nick Larsson, Min Dynasty
ProCivitas i Helsingborg
- 2006
1:a Jenny Johansson, Omtanke
ProCivitas i Helsingborg
- 2005
1:a Amelie Andersson, Dancing Diamonds
ProCivitas i Helsingborg
|
|