vad är ett personligt nätverk?
p e r s o n l i g t n ä t v e r k |
Ett personligt nätverk kännetecknas av,
En grupp individer med gemensamt intresse och gemensamt utbildnings- och utvecklingsbehov inom ett klart definierat kunskapsområde.
Nätverkets syfte kan vara av privat eller professionell karaktär. Du kan utvecklas inom träning, matlagning, windsurfing, bokläsning och tusen andra intresseområden.
Dina professionella nätverk har fokus på kunskapsområden som t ex ledarskap, kommunikation, coaching, nätverkande, försäljning, ekonomi eller marknadsföring.
I boken Nätverksorientering, skriver Lone Dalsgaard och Jan Bendix att nätverkande baseras på en uppfattning om att människor har användning av varandra, samt en inställning att det är tillåtet, kanske till och med roligt, att söka kunskap hos varandra – om det så är från farmoderns livsvisdom eller kollegornas erfarenhet av arbetet. |
effektivt nätverkande
p e r s o n l i g t n ä t v e r k |
Genom att tänka igenom ett par viktiga punkter gör du rätt saker. När du gör rätt saker blir du effektiv.
Utarbeta en plan på vilka nätverk du ska medverka i och hur du ska hålla kontakten med dina nätverk. Kontakten kan ske via webb, blogg, möten, nyhetsbrev eller personliga träffar.
Läs mer! - effektivt nätverkande » |
drivkraft genererar nätverk
p e r s o n l i g t n ä t v e r k |
SACO har skapat en sammanfattande modell för drivkrafter och förutsättningar för engagemang. Den innehåller fyra viktiga moment för ett lyckat nätverkande,
- Möte.
- Utbyte.
- Vinst.
- Retur.
Läs mer! - drivkraft genererar nätverk » |
nätverksplan
p e r s o n l i g t n ä t v e r k |
I många företag görs en kompetensplan som definierar vilka olika kompetenser som finns och vilka som företaget behöver framöver.
I din nätverksplan beskriver du vilka kompetenser som du behöver utveckla och varför. De ligger till grund för vilka nätverk du ska starta upp eller medverka i.
Utvärdera din insats löpande under året - var andra eller tredje månad kan vara en bra tumregel. Din plan kan innehålla,
- Nödvändig kompetensutveckling för mig.
- Vad behöver jag för att utvecklas?
- Vilka nätverk ska jag vara med i?
- Privat
- Professionellt
- Vilka nätverk ska jag starta upp?
- Privat
- Professionellt
- Syfte
- Syftet med mina olika nätverk.
- Mål
- Mätbara mål som jag vill uppnå inom varje nätverk.
- Korsiktiga och långsiktiga mål.
- Målgrupp
- Vilka personer har jag nytta av i respektive nätverk?
- Marknadsföring
Hur ska jag marknadsföra och sprida mina erfarenheter?
- Tidplan
- Hur ofta och var ska jag träffas i mina olika nätverk?
- Förväntat resultat
- Vad blir effekten av uppnåda mål?
- Uppföljning & utvärdering
- Följ upp plus och minus hos alla mina nätverk.
|
nätverksrapport
p e r s o n l i g t n ä t v e r k |
Genom att arbeta med frekvent uppföljning kommer du att korrigera det som behöver korrigeras och förstärka det som du tycker utvecklar dig.
Du bestämmer själv hur många uppföljningspunkter du behöver. Var 2-3:e månad kan vara ett bra nyckeltal.
En nätverksrapport är en spegling av din nätverkssplan. I planen har du skrivet vad du tänker göra. I rapporten reflekterar du över vad som faktiskt har gjorts och ställer det i relation till det som står i din nätverksplan. |
checklist personligt nätverk
p e r s o n l i g t n ä t v e r k |
Använd dig av checklistan för att minimera fel och misstag. Vår checklist kompenserar för ditt överbetastade minne och begränsade uppmärksamhet.
Checklist medger konsekvens och fulländning när du ska skapa ditt personliga eller professionella nätverk.
Läs mer! - checklist nätverk » |
affärsvänner
p e r s o n l i g t n ä t v e r k |
Många personer använder begreppet affärsvänner i stället för personligt närverk. Affärsvänner väcker tanken på att relationen till dina partners, kollegor och kunder är mycket viktig.
Vänskap är säljande och kunden köper oftast av någon han/hon känner. En vän. |
"I've been blessed to find people who are smarter than I am, and they help me to execute the vision I have" |
- Russell Simmons, Founder of Def Jam Records |