biz4you « frequently asked questions « vanliga frågor & svar om ditt kommande UF-år - den grafiska manualen | |||||||||||||||
startsidan | om biz4you | creative commons | kurser | sitemap | viktiga datum | UF-året | referenser | FAQ | |||||||
|
Vad innebär företagets identitet? |
Ditt företag har en identitet gentemot dina kunder, antingen den är medveten eller inte. Identiteten är den bild omvärlden har av ditt företag. |
Vad innebär en grafisk profil? |
En stor del av företagets indentitet består av den visuella [synliga] delen, den grafiska profilen. Det är alla visuella element [delar] som företaget använder sig av vid extern och intern kommunikation, främst manifesterad i en logotyp. |
Vad innebär en grafisk manual? |
Företagets grafiska manual är ett styrdokument, kanske en liten pärm, som visar hur den grafiska profilen ska tillämpas, d v s hur du ska arbeta med den grafiska profilen i olika sammanhang. |
Ska alla företag ha en grafisk manual? |
Ja, det skapar en enhetlighet för företaget. Det är väsentligt att synligöra företagets och dess budskap så kunderna alltid uppfattar företaget på samma sett. |
Vad ingår i en grafisk manual? |
Företagets grafiska manual ska t ex innehålla regler för hur logotypen ska se ut, hur och var den ska användas och i vilka varianter den får användas. |
Hur många sidor ska den grafiska manualen innehålla? |
Företagets grafiska manual dokumenteras normalt i en trycksak, där peda-gogiska bilder visar hur du ska använda färg, form och text. |
Hur ska min grafiska manual utformas? |
Den ska vara enkel, tydlig och funktionell. |
När produceras min manual? |
Företagets grafiska manual bör finnas redan vid företagets etablering. Det är normalt svårt att gå in och förändra det första intrycket. Men, det är viktigt att det blir rätt anpassat till företagets segment från början. |