vad är marknadsföring?
m a r k n a d s f ö r i n g |
American Marketing Association beskriver marknadsföring som alla de aktiviteter som vidtas och processer som genomförs i syfte att skapa, kommunicera, leverera och utbyta erbjudanden som har ett värde för kunder, partners och samhället i stort.
Enligt marknadsföringsgurun Peter F. Drucker är marknadsföring en process som enklast kan beskrivas som, alla företagets aktiviteter som har till syfte att skapa mer pengar.
Det är en långtgående och väldigt kaxig definition som påstår att allt som görs i ett företag har med marknadsföring att göra - det ska det göra - annars gör du fel saker.
"Den första fågeln får den fetaste masken men den andra
musen tar osten"
Läs mer! - vad är marknadsföring #1 »
Läs mer! - vad är marknadsföring #2 » |
definition enligt Dr. Kotler
m a r k n a d s f ö r i n g |
"Marketing is the science and art of exploring, creating, and delivering value to satisfy the needs of a target market at a profit. Marketing identifies unfulfilled needs and desires.
It defines, measures and quantifies the size of the identified market and the profit potential. It pinpoints which segments the company is capable of serving best and it designs and promotes the appropriate products and services".
- Dr. Philip Kotler, 1931-, www.kotlermarketing.com. |
definition enligt lagen
m a r k n a d s f ö r i n g |
Marknadsföringslagen §3 deinitioner,
Marknadsföring
Reklam och andra åtgärder i näringsverksamhet som är ägnade att främja avsättningen av och tillgången till produkter inbegripet en näringsidkares handlande, underlåtenhet eller någon annan åtgärd eller beteende i övrigt före, under eller efter försäljning eller leverans av produkter till konsumenter eller näringsidkare, |
vad är reklam?
m a r k n a d s f ö r i n g |
Reklam härstammar från grekiskans "re" som betyder på nytt och "clamare" som betyder ropa högt gång på gång.
"reklam är en del av företagets marknadsföring"
Reklam är när du, vid upprepande tillfällen, kommunicerar dina fördelar med din produkt så att en konsument ändrar åsikt, värdering eller agerar annorlunda i sitt konsumentbeteende.
Syftet med reklam är att påverka så att konsumenten vill prova eller köpa utpekade varor och tjänster. Reklambudskapet vädjar oftast till dina känslor och sällan till förnuftet. |
reklam enligt Liljestrand
m a r k n a d s f ö r i n g |
En god reklam ska ses, läsas, förstås, tros, kommas ihåg och leda till handling.
Den ska med andra ord väcka uppmärksamhet, intresse, skapa kontakt, ge information, ge värdeassociationer samt roa och underhålla.
– Birger Liljestrand, Handbok i stilistik, 1993 |
reklam anno 18885 i London
m a r k n a d s f ö r i n g |
En liten teori om reklam och frekvens.
Läs mer! - reklam i london 1885 » |
liten checklist för reklam
m a r k n a d s f ö r i n g |
- Budskap
Vilket budskap ska kommuniceras.
- Vad
Vad är det som ska uppmärksammas.
- Vem
Vem är din kund.
- Image
Matchar kommunikationen företagets profi.
- Affärsidé
Kommuniceras företagets affärsidé i budskapet.
- Nivå
Är språket relaterat till rätt målgrupp.
- Layout
Är layout, språk och budskap koordinerat.
- Pris
Har priset betydelse i kommunikationen.
- Argument
Har rätt argument använts till rätt målgrupp.
- Vilja
Lockar budskapet fram rätt känslor.
- Administration
Är samtliga företagsuppgifter korrekta.
|
AIDAS-modellen
m a r k n a d s f ö r i n g |
Tanken med AIDAS är att kunden ska följa de fem stegen i processen. Först uppmärksammar kunden annonsen, därefter skapar annonsen ett intresse, sedan en längtan varefter kunden sedan agerar och köper produkten och slutligen blir nöjd och återkommer.
Den äldsta kända beskrivningen av föregångaren till AIDAS-modellen är från 1904 när säljaren Frank Hutchinson Dukesmith publicerades en artikel med rubriuken "Three Natural Fields of Salesmanship" i magasinet Salesmanship.
Idag är det många som anser att AIDAS inte håller för dagens mer komplexa och digitala marknadsföring och försäljning.
- Attention [Awareness].
- Interest.
- Desire [Decision].
- Action.
- Satisfaction.
Läs mer! - A I D A S »
Läs mer! - A I D A S praktiskt » |
kotlers köpprocess
m a r k n a d s f ö r i n g |
Köpprocessen är den process en köpare går igenom vid ett köp av en produkt - vara eller tjänst. Köpprocessen initieras av kundens behov eller problem och fortsätter sedan enligt nedan schema.
När det handlar om sällanköpsvaror är processen oftast längre än om det t ex handlar om en tidskrift, mat och kläder.
Klicka på bilden för att läsa mer om kundens köpbeteende.
|
kotlers konsumentköpbeteende
m a r k n a d s f ö r i n g |
Alla dina konsumenter är unika och påverkas av olika faktorer i deras liv. Visserligen kan varje segment [målgrupp] vara relativt lika. Varje individs behov, vanor och intressen är unika.
Det kan t ex vara faktorer inom,
- Kultur.
- Socialt sammanhang.
- Psykologi.
- Ekonomi.
Läs mer! - kotlers konsumentköpbeteende » |
marknadsföringslagen
m a r k n a d s f ö r i n g |
Lagen ska skydda dina kunder så att de inte blir lurade av oseriös marknadsföring. Lagen har till syfte att motverka oriktiga påståenden, oetiska metoder, vilseledande uppgifter och andra icke korrekta grepp i reklam och marknadsföring.
Lagen innehåller förbud mot åtgärder med anknytning till,
- Reklamidentifiering [5 §].
- Vilseledande reklam [6 §].
- Vilseledande förpackningsstorlekar [7 §].
- Vilseledande efterbildningar [8 §].
- Jämförande reklam [8:a §].
- Konkursutförsäljning [9 §].
- Utförsäljningar [10 §].
- Realisation [11 §].
- Obeställda produkter [12 §].
- Förmånserbjudande [13 §].
- Garantier [13:a §].
- Obeställd reklam [13:b §].
- Marknadsföring med e-post [13:c §].
- Marknadsföring med andra distansmetoder [13:d §].
Läs mer! - de vanligaste paragraferna »
Läs mer! - hela marknadsföringslagen » |
guerillamarknadsföring
m a r k n a d s f ö r i n g |
Smart marknadsföring behöver inte kosta skjortan. Det går att marknadsföra ditt företag effektivt för en billig peng med hjälp av sociala medier.
Det finns även andra billiga och smarta sätt att marknadsför ditt företag på.
- Elevator pitch
- Kort och intressant.
- Grannskap
- Du känner till milö, människor och deras känslor.
- Personligt nätverk
- Samarbeta och samverka.
- Föreläsa eller utbilda
- Ökar din trovärdighet; du blir experten inom ditt område.
- Referensmarknadsföring
- Kanske din bästa och din billigaste marknadsföring.
- Underhåll befintliga kontakter
- Det är mycket billigare än att skaffa nya.
- Belöna nöjda kunder
- Rabattsystem eller tävlingar ger normalt mer nöjda kunder.
|
|